Veel gestelde vragen over het uitschakelen van het AdBlue systeem
De meeste vragen over AdBlue systemen kunt u onderaan op deze pagina vinden. Staat uw vraag er niet tussen? Twijfel dan niet en neem meteen contact met ons op.
- Home
- Faq
Heb je een vraag?
Bekijk hieronder de meest gestelde vragen.
Dieselmotoren staan erom bekend te veel stikstofoxiden te produceren. Daarom worden de stikstofoxiden vooral bij grotere dieselmotoren opgevangen in de aanvullende DeNOx-katalysator die SCR heet (Selective Catalytic Reduction). De uitermate gedoseerde inspuiting van AdBlue laat toe om stikstofoxiden weg te werken.
Waarom AdBlue uitschakelen?
Ook kun je Adblue (dat de uitstoot van stikstofoxiden moet tegenhouden) en de EGR-klep (die uitlaatgassen terug in de motor brengt) laten uitschakelen. De auto's hebben dan minder onderhoud nodig en rijden voordeliger.
Wat gebeurd er als je AdBlue niet bijvult?
Als je je tank na 2400 km nog niet hebt gevuld, kan je voertuig niet meer herstarten. Voertuigen met SCR-technologie zijn uitgerust met een elektronisch apparaat dat voorkomt dat de motor start bij gebrek aan AdBlue. Je zult een professional moeten inschakelen om je te depanneren.
AdBlue kost gemiddeld 60 cent per liter.
Bij een leeg AdBlue reservoir komt het er op neer dat u binnen no time stil zult komen te staan. Dit komt doordat het systeem een automatische blokkade in werking brengt welke het starten van de auto zal blokkeren. Dit zorgt ervoor dat u de auto naar de dealer zult moeten laten slepen welke het AdBlue systeem eerst moet vrijschakelen. Dit kan tot honderden euro's kosten.
Ja, het rijden zonder AdBlue veroorzaakt immers geen schade aan de motor. U hoeft ook geen AdBlue meer bij te vullen nadat deze gedeactiveerd is.
Het uitschakelen van het AdBlue systeem is niet illegaal. Het is daarentegen een betere oplossing vanwege de storingen die voortkomen door een onjuist werkende AdBlue systeem. Ook voor de APK zijn er geen eisen verbonden i.v.m. AdBlue.
Regelmatig worden er auto's van leasemaatschappijen gechiptuned. Een groot deel van de leasemaatschappijen verlenen hier toestemming voor, immers worden er wel in de meeste gevallen voorwaarden aan verbonden. In geen geval zullen uw gegevens door HP Tuning Nederland met derden worden gedeeld. Wij respecteren uw privacy en gaan op vertrouwelijke wijze om met uw gegevens. Wij laten uw leasemaatschappij dan ook niet weten dat wij de leaseauto gaan chiptunen of hebben gechiptuned. Uiteraard is het ook altijd mogelijk om het chiptunen van de leaseauto ongedaan te maken voordat u deze weer bij de leasemaatschappij inlevert.
Het komt wel eens voor dat een auto wordt voorzien van een software update tijdens het uitvoeren van onderhouswerkzaamheden. In dit geval komt de chiptuning te vervallen. Bij HP Tuning nederland bent u van harte welkom om de chiptuning weer her te progammeren.