Over Adblueprobleem
AdBlue uitschakelen - wij tonen hierbij de meest voorkomende problemen met betrekking tot een defecte AdBlue systeem.
Enkele veelvoorkomende foutmeldingen zijn onder andere:
1: "AdBlue-systeemfout": Dit is de meest voorkomende foutmelding die wordt weergegeven wanneer er een probleem is met het AdBlue-systeem. Deze foutmelding kan worden veroorzaakt door verschillende problemen, waaronder een defecte AdBlue-pomp, een verstopte AdBlue-filter, een defecte NOx-sensor of een lekkage in het AdBlue-systeem.
2: "AdBlue-bereik beperkt": Deze foutmelding wordt weergegeven wanneer het AdBlue-niveau in het systeem laag is. Het kan worden veroorzaakt door verschillende redenen, waaronder het niet regelmatig bijvullen van AdBlue of een defecte AdBlue-niveausensor.
3: "Motor starten niet mogelijk in xx km": Deze foutmelding wordt weergegeven wanneer het AdBlue-niveau erg laag is en het voertuig binnen een bepaald aantal kilometers moet worden bijgevuld. Dit is meestal een veiligheidsmaatregel om te voorkomen dat de motor beschadigd raakt.
4: "SCR-systeemfout": Deze foutmelding kan worden weergegeven wanneer er een probleem is met het SCR-systeem, dat verantwoordelijk is voor het injecteren van AdBlue in de uitlaat om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) te verminderen. Het kan worden veroorzaakt door een defecte AdBlue-pomp, verstopte AdBlue-leidingen, of een defecte SCR-katalysator.
5: "AdBlue-sensorfout": Deze foutmelding wordt weergegeven wanneer er een probleem is met een van de AdBlue-sensoren, zoals de AdBlue-niveausensor of de NOx-sensor. Het kan worden veroorzaakt door een defecte sensor of door vuil of corrosie op de sensor.
Wat zijn P-codes en welke P-codes komen het meest voor bij een AdBlue storing?
P-codes of Powertrain-codes zijn foutcodes die worden gebruikt om problemen met het AdBlue-systeem en andere systemen in het voertuig te diagnosticeren. Hier zijn enkele veel voorkomende P-codes die te maken hebben met het AdBlue-systeem:
P203B - AdBlue-niveausensor circuitbereik / prestatie: Deze code wordt weergegeven wanneer er een probleem is met de AdBlue-niveausensor of het circuit dat de sensor verbindt met de ECU. Het kan worden veroorzaakt door een defecte sensor, beschadigde bedrading of een slechte verbinding.
P20EE - SCR NOx-katalysator rendement onder de norm: Deze code wordt weergegeven wanneer het SCR-systeem niet goed werkt en niet in staat is om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) te verminderen. Het kan worden veroorzaakt door een defecte SCR-katalysator of een probleem met de AdBlue-injectie.
P204F - SCR systeem prestaties: Deze code wordt weergegeven wanneer er een algemeen probleem is met het SCR-systeem, zoals een defecte AdBlue-pomp of verstopte AdBlue-leidingen.
P20B9 - Reductiemiddel doseringsregelklep A circuitbereik / prestatie: Deze code wordt weergegeven wanneer er een probleem is met de doseringsregelklep van het AdBlue-systeem. Het kan worden veroorzaakt door een defecte klep, beschadigde bedrading of een slechte verbinding.
Helaas zijn niet alle mogelijke P-codes aan te geven die te maken hebben met AdBlue-storingen, omdat deze codes verschillen afhankelijk van het type voertuig en het merk. Bovendien kunnen nieuwe codes worden geïntroduceerd als er nieuwe problemen worden ontdekt met het AdBlue-systeem.
Dat gezegd hebbende, hier zijn enkele veelvoorkomende P-codes die kunnen worden geassocieerd met AdBlue-storingen:
- P20B9 - Reductiemiddel doseringsregelklep A circuitbereik/prestatie
- P20BA - Reductiemiddel doseringsregelklep A stroom
- P20BB - Reductiemiddel doseringsregelklep B stroom
- P20BC - Reductiemiddel doseringsregelklep B circuitbereik/prestatie
- P20BD - Reductiemiddel doseringsregelklep C stroom
- P20BE - Reductiemiddel doseringsregelklep C circuitbereik/prestatie
- P20C0 - Reductiemiddel doseringsregelklep D stroom
- P20C1 - Reductiemiddel doseringsregelklep D circuitbereik/prestatie
- P203A - AdBlue-niveausensor circuit
- P203B - AdBlue-niveausensor circuitbereik/prestatie
- P20E8 - SCR NOx-katalysator rendement onder de norm
- P20E9 - SCR NOx-katalysator rendement te laag tijdens normale bedrijfsomstandigheden
- P20EA - SCR NOx-katalysator rendement te laag in deeltjesfilterregeneratiemodus
- P204F - SCR systeem prestaties
- P205B - Reductiemiddel injector circuitbereik/prestatie
- P205C - Reductiemiddel injector stroom
- P205D - Reductiemiddel injector circuit
- P208E - Reductiemiddel injectiesysteemdruk te laag
- P208F - Reductiemiddel injectiesysteemdruk te hoog
Het is belangrijk op te merken dat deze codes slechts enkele voorbeelden zijn en dat er vele andere P-codes kunnen bestaan die te maken hebben met het AdBlue-systeem. Als je een P-code ontvangt, is het altijd het beste meteen contact met www.adblueprobleem.nl op te nemen.
Wij zijn telefonisch bereikbaar op +31639083255 of 0104163338